Thursday, December 22, 2011

Pengenalan blog dan fungsi-fungsi blog

Pengenalan

Masih ramai pengguna internet yang keliru tentang takrif dan tujuan blog. Walaupun beberapa penjelasan dan
takrif blog wujud, ramai pengguna internet masih tidak mempunyai kefahaman yang sangat baik tentang fungsi blog. Hari ini  serba sedikit saya akan berkongsi maklumat mengenai topik ini supaya penulis blog baru seperti saya sama-sama akan lebih memahami apa itu blog.

Takrif yang diberikan di bawah adalah berdasarkan pemahaman saya sendiri apa itu blog mungkin satu hari nanti blog akan berubah menjadi sesuatu yang lebih baik dan berkuasa daripada apa yang ada. Terdapat  kira-kira lebih 60 juta blog yang didaftarkan dan akan terus bertambah mengikut maklumat di BlogHerald. Nak tau apa itu  blogherald? Klik sini  Blogherald


Apakah Blog?

Blog adalah laman web peribadi, log talian (juga dipanggil weblog) yang mengandungi isi kandungan yang disusun di alam susunan kronologi, dengan kemasukan terkini (New post) di bahagian atas halaman blog. seseorang yang log in blog biasanya bertarikh dan ditanda masa untuk menjana arkib semua pos sebelumnya . Arkib biasanya ditemui dalam bar sisi tetapi boleh didapati di dalam beberapa blog di bahagian bawah laman web atau melalui pautan dalam bar navigasi atas tapak.Tempoh penyertaan diarkibkan oleh bulan atau tahun dan minggu serta tahun dengan alamat laman web statik (alamat url) untuk kemasukan setiap individu.

Blog biasanya memudahkan komunikasi di antara pembaca dan pemilik laman web. Pengarang boleh menulis tentang apa sahaja yang menarik untuk dikongsi bersama. Biasanya terdapat ruang untuk pembaca meninggalkan komen atau memulakan perbincangan di dalam forum.Semua komen dan perbincangan biasanya dibuat dengan serta-merta kepada orang awam untuk semua pengunjung yang melawat blog anda.

Blog yang tipikal boleh mengandungi imej dan pautan tetapi juga boleh mengambil bentuk yang berbeza. Ia mungkin mengambil bentuk kandungan terutamanya yang menunjukkan imej (gambar) yang  dipanggil photoblog Podcasting audio dan video yang dipanggil vlog. Blog yang tipikal juga biasanya mengandungi pautan ke laman-laman web yang lain, untuk berkongsi dengan pembaca supaya mendapat maklumat yang relevan yang berkaitan dengan topik yang diminati oleh pembaca.

Kandungan sesuatu Blog amat berbeza dan tidak sama. Walau bagaimanapun,Blogs boleh mewakili
keperibadian penulis, pengalaman, pandangan dan hobi mereka. Termasuk juga topik politik, haiwan kesayangan, komik, gosip selebriti, diari peribadi dan lain-lain pendekatan profesional,Ada juga blog yang menawarkan maklumat, produk dan perkhidmatan maklumat Khidmat peguam, perkhidmatan berita, perniagaan yang menjual dan menawarkan perkhidmatan dan meliputi topik seperti Kewangan, produk, dan sebagainya. Blog boleh digunakan sebagai alat perniagaan untuk mencapai kepentingan syarikat. Ia boleh digunakan sebagai platform komunikasi untuk berinteraksi dengan kedua-dua pelanggan mereka, bakal pelanggan yang berpotensi di samping mempromosi kan barangan atau perkhidmatan.

Kebanyakan bloggers memasukkan kandungan blog mereka di RSS (Really Simple Syndication),Rss memaparkan entri terkini dari setiap seorang daripada mereka tanpa melawat setiap laman. sungguh mudah dan cepat.

Akhir sekali, blog boleh ditulis oleh sisiapa sahaja. yang penting ada minat dan kemahuan.

No comments: