Thursday, July 12, 2012

Kembar Tertua Di Dunia


ss-120207-guinness-oldest-twins.ss_full

Guinness World Records telah mengesahkan bahawa Edith Ritchie dan "Evie" Evelyn Middleton, lahir November 15, 1909, merupakan kembar tertua yang masih hidup di dunia. Pasangan yang tinggal bersama di rumah persaraan di Aberdeenshire, Scotland, meraikan hari lahir 102 mereka pada November 2011.
kembar sulung yang bernama Rennie, dilahirkan di sebuah ladang berhampiran Newburgh, Scotland lebih daripada satu abad yang lalu apabila Edward VII di atas takhta. Walaupun tidak serupa, ibu mereka sentiasa memberi pakaian yang sama untuk mereka. Selepas meninggalkan sekolah, mereka bekerja di ladang sebelum meninggalkan untuk memulakan keluarga mereka sendiri. Evelyn berkahwin dengan William Middleton dan mempunyai empat orang anak, 12 cucu, 26 besar-cucu dan tiga cucu cicit. Edith, berkahwin dengan Nathaniel Ritchie dan mempunyai empat orang anak, sembilan cucu, 21 cicit, dan cucu tiga cicit.
Adik-beradik telah bersama hampir sepanjang hayat mereka dan kini tinggal bersama di rumah penjagaan Bonnyton House di Ellon, Aberdeenshire, Scotland.
Kakak tidak pernah mengembara di luar UK. Apabila ditanya rahsia untuk hidup yang panjang, Edith berkata "hidup mudah, kerja keras dan suami yang baik."
"Edith dan Evelyn merupakan sepasang yang luar biasa - mereka dilahirkan seperti Mark Twain dan Florence Nightingale yang masih hidup, dan kita masih belum untuk menakluk Kutub Selatan," kata ketua editor Guinness World Records, Craig Glenday. "Mereka telah jelas mendapat manfaat daripada gen yang baik, dan yang kukuh sepanjang hayat persahabatan bahawa kembar hanya benar-benar dapat memahami antara satu sama lain."

No comments: