Friday, June 8, 2012

Kerugian Rm 250,000 Akibat Kad Pengenalan Hilang



KUALA LUMPUR - Seorang operator kilang terpaksa berdepan masalah hutang RM250,000 akibat kad pengenalannya yang hilang kira-kira 18 tahun lepas disalahguna individu untuk pinjaman bank dan kad kredit.
Noor Lela Nazri, 40, kehilangan kad pengenalan selepas beg tangannya diragut di Taman Melewar, Gombak di sini pada 1994.
Pada sidang akhbar hari ini, Ketua Biro Pengaduan Awam MCA Datuk Seri Micheal Chong yang menerima aduan Noor Lela berkata, wanita itu didakwa membuat pinjaman di tiga buah bank tempatan berkaitan empat pinjaman perumahan dan empat kad kredit.
"Dia hanya menyedari kad pengenalannya digunakan orang lain apabila dia gagal dalam memohon untuk membuka akaun di sebuah bank kerana namanya disenaraihitamkan.

"Dia yang menafikan pinjaman tersebut kemudian membuat pemeriksaan di Bank Negara sebelum pihak bank menunjukkan kad pengenalannya yang hilang lebih 10 tahun itu dilekatkan dengan gambar orang lain," kata Micheal.

Micheal berkata mangsa kemudian menerima beberapa panggilan daripada pihak bank yang memintanya melunaskan segala hutang berhubung pinjaman perumahan dan kad kredit itu.

Sementara itu, Noor Lela dalam sidang akhbar sama meminta pihak berkaitan termasuk pihak bank dan polis melakukan siasatan rapi terhadap kesnya itu.
Micheal pula berkata peguam Noor Lela akan membantunya untuk membuat pemeriksaan tandatangan dan perjanjian jual beli di bank-bank berkenaan untuk mendapatkan kesahihan.
"Kami mahu semua pinjaman itu dibatalkan dan bayaran ganti rugi dari bank kerana menyebabkan kesusahan," kata peguam itu, James Ee Kah Fuk.

Dalam pada itu, Micheal berkata pada tahun lepas, pihaknya menerima 26 aduan berkaitan penipuan kad pengenalan yang membabitkan lebih daripada RM2.6 juta.

Pada sidang akhbar itu juga, seorang wanita warga emas mengadu bahawa cucu perempuannya hilang sejak bulan lepas dipercayai mengikut rakan yang dikenalinya menerusi internet.
Lim Kim Geok, 70, berkata cucunya, Chong Pui Yee, 15, hilang selepas tidak pulang ke rumah selepas tamat waktu persekolahan pada 7 Mei lepas.

"Sehari selepas itu, cucu saya ada hantar SMS kepada bapanya beritahu dia hendak keluar dari rumah beberapa bulan untuk bekerja dan mahukan kebebasan," katanya. - Bernama

No comments: