Thursday, June 28, 2012

Maish Hidup Walau kepala Di Tembusi Mata Tombak




Pasukan doktor di Rumah Sakit Jackson Memorial Miami berhasil menyelamatkan nyawa seorang remaja. Remaja 16 tahun ini mengalami kecelakaan maut yang menyebabkan kepalanya tertembus tombak sepanjang satu meter.

Kecelakaan ini terjadi saat Yasser Lopez dan teman-temannya memancing ikan dengan menggunakan tombak kecil. Tanpa sengaja , ketika sedang asyik mencari ikan seorang temannya menembakkan pistol tombak ke arah Lopez, lantas mengenai dan menembus kepalanya.

Dia segera dikejarkan ke hospital dan dirawat di pusat trauma Hospital Miami.  Semasa ke hospital pada 7 Jun lalu, tombak sepanjang satu meter dapat dilihat tembus dari dahinya.

Doktor mengatakan, tombak menembus kepala Lopez lima sentimeter di atas mata kanan dan keluar di bahagian belakang tengkoraknya.   Tombak yang menembus harus lebih dulu dipotong. Sementara sisa tombak dikeluarkan kemudian dalam sebuah prosedur pembedahan selama tiga jam.

Seperti dilaporkan oleh Courier Mail, doktor mengatakan, Lopez beruntung, sebab tombak tidak mengenai pembuluh darah utama di otaknya. Namun, akibat trauma pada otak, Lopez tak mampu mengingat kejadian tersebut.

sumber: vivanews

No comments: